Men kära nån …

November 7, 2008
By Sophia

Jag skulle inte blogga, utan vara duktig. Men…

Det har varit dags för en könsneutral lagstiftning som reglerar samlevnad ett tag.
Idag har vi äktenskapsbalken, sambolagen och partnerskapslagen vilket är problematiskt.

Därför att:

  • äktenskap är ett begrepp som sedan urminnes tider handlat om en man och en kvinna som tillsammans bildar familj och oftast skaffar barn. Som regel sker ceremonin i kyrkan. Jag säger vare sig att det är rätt eller fel och definitivt inte att det är den enda tolkningen, men det är den vanligaste och för ett fåtal årtionden sedan, den enda. Utöver dess kulturella koppling så är den könsspecifik och kopplad till sexuell läggning.
  • sambolagen inträder vare sig jag vill det eller ej och ålägger ansvar och ger rättigheter.
  • partnerskapslagen är problematisk därför att den är könsspecifik och bunden av sexuell läggning, vilket jag inte tycker att lagar skall vara.

Varför är det viktigt?
Det reglerar bl.a.försörjningsplikt, arvsrätt och vad som händer om man går skilda vägar. Saker som spelar stor roll i människors liv och som inte minst kan påverka dem lång tid framöver. Egentligen skulle människor lätt kunna reglera detta själva, men eftersom det inte finns en tradition av att skriva sådana avtal så är det få som gör det och det är ett visst projekt att ta reda på vad som bör finnas med. Att staten genom lag erbjuder en form av standardavtal är smidigt och gör dessutom att omvärlden vet vad de har att vänta på ett ungefär.

Dilemmat är att man valt att inte formulera det som standardavtal, utan istället att formulera vad som varit kulturell standard.

Den kulturella standarden har förändrats, men det har inte lagen.

Problemen

Ord. För många kristna så har “äktenskap” en speciell innebörd. Man+kvinna+barn=guds vilja. Äktenskapet är centralt för kristna människor, för katoliker räknas det till och med som sakrament och utgör därmed en av deras heligaste handlingar.

Man kan hålla sig till den totala logiken och argumentera för att gud inte finns, att han bara är en konstruktion för att människor skall ha någonting att hänga upp sina arma liv på och att religiösa åsikter därför inte spelar roll. Men med samma argumentation så kan man också komma fram till att äktenskapet bara är en kulturell konstruktion som enbart den svaga behöver för att hänga upp sitt arma liv på och därmed avfärda alla som ser äktenskapet som någonting annat än ett juridiskt avtal. Och när det kommer till juridik så handlar uppgiften faktiskt bara om att använda begrepp som är lätttolkade, det finns ingen annan vikt eller innebörd kopplad till dem.

Då har jag avfärdat alla som inte ser juridikens objektiva karaktär. Själv är jag nämligen enbart fakta- och logikbaserad och vet att jag har mer rätt än andra.

Den politiska frågan
Vad kristdemokraterna motsatt sig är alltså inte att man gör lagstiftningen könsneutral eller neutral i relation till sexuell läggning, utan för det första själva användandet av ordet äktenskap och för det andra att den nya lagstifningen kombineras med fortsatt vigselrätt för svenska kyrkan.
Men lika fästa vid ordet äktenskap som den religiösa falangen är, var alltså den kulturella falangen som inte accepterade kompromissen giftermål (som betyder precis samma sak, men har en mer juridisk än kristen prägel) och som av någon outgrundlig anledning heller inte vill frånta kyrkan dess uppgift som myndighetsutövare.

Istället så har nu regeringen valt att lägga fram en grundproposition som kompletteras med en motion i riksdagen och på detta sätt har man kommit runt problemet med att hela regeringen behöver stå bakom en proposition.

Respekt

Människor som avvikit från den heteronormativa mallen har länge, för att inte säga alltid, diskriminerats i Sverige. Det börjar ge med sig, vilket är viktigt och positivt. Människor förtjänar att respekteras som de är och det är faktiskt bara de religiösa som skall åläggas att leva i enlighet med religionens regler.
Men kristna/religiösa människor är just också människor och förtjänar på samma sätt att respekteras. Hade denna grupp motsatt sig själva lagstiftningen så hade jag förstått att HBT/PK-gruppen sparkat bakut. Men så är alltså inte fallet.

Här är alltså två grupper av människor som båda förtjänar respekt.

Från den ena gruppen hör jag krav och villkorande, från den andra en önskan att hitta vägar där det som man uppfattar som heligt skall lämnas ifred, samtidigt alla medborgare ges lika juridisk ställning.

Det som är obehagligt i Sverige är att det man gjort för att undvika diskriminering inte är att förespråka tollerans, utan man har förbundit det med vissa grupper.

Tveklöst är homo- och bisexuellas rätt att få sitt samliv skyddat och reglerat på samma sätt som heterosexuella större än religiösas rätt att tvinga sin moral på andra. Frihet går för inskränkande av andra. Men är deras rätt till ett visst ord ord eller begrepp större?

Man kan också ifrågasätta hur statsministern tänkt när han uttalat sig i denna fråga och sade angående lagens ikraftträdande den 1 maj, att redan till midsommar kan bröllopsklockor ringa.

För att några bröllopsklockor skall kunna ringa så krävs ju fört att kyrkan uppdaterar och ändrar sin handbok. Eftersom statsminsterns parti är en av dem som prompt velat ha kvar vigselrätten för kyrkan, så borde han kanske också ha insyn i de effekter som hans beslut för med sig?

Kyrka/stat rättigheter/rättvishetssträvan
Man har sagt att lagstiftningen skall vara grunden, men att det skall vara upp till alla präster att själva avgöra om de vill viga samkönade par. Samtidigt hörs i från HBT-rörelsen klagomål på att viss uttolkning av religionen är det samma som diskriminering.

I och med att Svenska Kyrkan skildes i från staten, så anser jag att man borde fråntagit den även rätten till myndighetsutövande. Detta inte för att jag tycker att kyrkan misskött den, utan för att försäkra kyrkan från att staten går in och reglerar det som inte är politik utan religion.

Jag är tämligen övertygad om att det kommer att bli nästa steg nämligen. Om inte i Alliansens regi så under nästa vänsterregering. Eller genom att partierna får sina utsända i kyrkomötet att verkställa det politiskt korrekta.

Jonas Morian
skrev om detta igår och jag instämmer i det han skriver, men ett ordval fick mig att studsa ordentligt.

För mig är samhällets oreserverade stöd till vuxna människors kärlek och önskan att få sin samvaro officiellt erkänd

För det här handlar inte om samhällets stöd. Det här handlar inte om att samhället istället för att vara emot skall vara för. Det handlar om att samhället överhuvudtaget inte skall värdera människors relationer eller livsval. Samvarons officiella erkännande får väl i så fall ha verkställts när partnerskapslagen infördes, övrigt erkännande som folk behöver, behöver nog faktiskt sökas i den närmre kretsen, inte från samhället.

Att ge sitt erkännande till samvaron är vad församlingen gör i kyrkan vid en vigsel och vänkretsen gör vid borgerliga giftermål.

Jag får en känsla av att den här frågan inte enbart handlar om att uppnå en köns- och sexualitetsneutral lagstifting, utan att upprätta människors självkänsla. Det är inte statens roll.

[Uppdatering] Låt mig, apropå tollerans citera P,L& C:

Moralistiska böghatare lackar ur för att det från och med 1 maj nästa år kommer att bli olagligt att diskriminiera vissa par som vill gifta sig. Frågan om det inte vore bäst om de lackade ur hela vägen ut från såväl regeringen som alliansen och riksdagen?[/]

Och apropå nästa steg citera Charlie Weimers:

Sedan är Fredrik Reinfeldt av den personliga åsikten att kristna
samfund ska viga homosexuella. En tämligen makaber åsikt när man
betänker att han själv inte är kristen eller ens medlem i Svenska
Kyrkan.

Det verkar som att även HAX håller med. Även om han främst vill skydda folk från kyrkan, men även värna religionsfriheten.

[Länklistan uppdaterad]Andra som skrivit om detta och som är läsvärda på olika sätt är:
Tradition och fason: Varför inte en samkönad partnerskapsbalk?
Politikerbloggen: Striden om äktenskapet: “precis vad Sahlin behövde”, Striden om ett ord kan skörda många offer.
Mina moderata karameller: Det känns så himla självklart, Könsneutrala äktenskap – äntligen!
Johan Linander: Neutral äktenskapslag, men inte äktenskap
Deeped: Kyrkans beslut är ett ickebeslut, Bite the bullet Hägglund
Johan Ingerö: De tolerantas intolerans
FFF: Prestigen kring äktenskaåsfrågan
Joachim Holmqwist: Känslobaserade mot argument
Anders Flanking: Äktenskap är äktenskap
Dag Sandahl: Bror duktig

Jonas Morian: Säg ja utan kyrkan
Staffan Danielsson: Äktenskap eller giftermål
Charlie Weimers: Bakom kulisserna i äktenskapsfrågan

[Uppdatering nr 2]Massmedia:
SvD 1, 2 och 3
DN 1 och 2
Aftonbladet
Dagen 1 och 2
Smålandsposten

Missa heller inte Ingerös konspirationsteori om att hela Alliansdebaclet kring äktenskapet är fejkat för att invagga oroade partimedlemmat i tron att de olika partierna fortfarande kämpar för sina enskilda frågor. Jag håller det inte för otroligt att han har rätt.

Intressant.se
Bloggar.se , , , ,

Related Posts with Thumbnails

This is some text prior to the author information. You can change this text from the admin section of WP-Gravatar  To change this standard text, you have to enter some information about your self in the Dashboard -> Users -> Your Profile box. Read more from this author


Tags: , , , ,

10 Responses to Men kära nån …

  1. Sven AnderssonNo Gravatar on November 8, 2008 at 14:16

    Det kristna äktenskapet – ett sakrament!
    Inom de katolska och ortodoxa kyr-
    korna betraktar man vigseln som en
    helig handling inför Gud. Därvid
    ger Gud en särskild välsignelse åt
    äktenskapet. Vid vigseln läser man
    hithörande bibelord och “vet” att
    detta frigör välsignelsen. Dock gäller detta under förutsättning
    att “en man överger sin fader…”
    och “en kvinna överger sin…” och
    dessa båda blir ett. I bibeln står
    det också om två män tillsammans
    resp. 2 kvinnor – men då talas inte om någon välsignelse. Förr
    respekterade man en sådan tro, även om man inte delade den. Nu tycks man förakta den och vilja förfölja den. Bibeltroende kan plötsligt bli anklagade för hets
    mot folkgrupp p g a sin bibeltro.
    Var finns då religionsfriheten?
    Är själva bibeln kriminell?
    Skall troende kristna klassas som
    bovar? Och muslimerna då???

  2. DexionNo Gravatar on November 7, 2008 at 18:37

    @Nixon
    Jag förstår.
    Vet dock inte om jag tycker att argumenten från andra sidan varit bättre, snarast tvärt om.
    Många års diskriminering nollställs inte genom att man idag skriker på rättvisa in absurdum, till viss del får jag känslan av att man skall upprättas genom att kyrkan skall förnedras genom att tvingas gå emot sin tro.
    Vad gäller politikerna så får jag en känsla av att en del av dem vill lägga ned kyrkan. Vilket faktiskt inte är deras sak. Eller i alla fall slutligen förvandla den till en snygg offentlig lokal som kan användas vid större högtider för den som vill använda de religiösa traditionerna, men inte religionen.
    Jag får samma vibbar från Reinfeldt som i FRA-frågan. Demokrati, rättssäkerhet, mänskliga rättigheter spelar inte så stor roll när den stora statsmannen bestämt vad som är rätt och skall verkställas. Kanske har han samma grund för sin inställning som kommunisterna? Troende är inte lika benägna att blint följa enbart politiken och dess värderingar.

  3. NixonNo Gravatar on November 7, 2008 at 17:35

    Jag var inte hundraprocentigt allvarlig, ska jag nog förtydliga. Det var bara ett roligt håll att få medhåll från.

    Och jag har egentligen inte så benhård uppfattning i ordfrågan; visst går det väl att kompromissa. Jag blir bara lite störd av bristen på vettiga argument för det här tassandet runt gröten. Det enda jag hört från kristet håll har varit antingen ren och skär konservatism (“så har det alltid varit”) eller provokativt nonsens i stil med “men tänk på baaaarnen”.

  4. DexionNo Gravatar on November 7, 2008 at 15:32

    @Nixon
    Ok, jag håller inte med helt och hållet. Men låt oss för diskussionens skull lägga det åt sidan. Vad är det du vill att staten skall reglera, samvaron, eller samvarons ingående och upplösande? De ansvar och rättigheter som följer av lagen relateras till att man ingått ett avtal, giftermål.

    Mig spelar det personligen ingen roll vad det står i lagboken. Men jag ser ingen orsak att klämma till en grupp, när det finns ett alternativ som ger samma effekt.

    Bevisligen så fungerade det med en giftermålsbalk i Sverige i nästan 70 år.

    Gifta sig (ingå giftermål)= Vigas/ingå äktenskap
    Vara gifta = vara äktade/leva i ett äktenskap

    Vad är mest använt språkbruk?

  5. NixonNo Gravatar on November 7, 2008 at 14:43

    Fast “äktenskap” och “giftermål” är inte synonymer, så man får hitta på något nytt ord.

    “Den samlade svenska språkvården reagerade med skärpa mot påfundet”, som Catharina Grünbaum skriver. (Och hon har faktiskt alltid rätt.)

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1629&a=838432

  6. DexionNo Gravatar on November 7, 2008 at 14:17

    @Dexion
    Missade att avsluta meningen
    …språklig förvirring om äktenskap både betyder könsneutralt lagligt begrepp för pars samlevnad och religiöst förbund mellan man och kvinna.

  7. DexionNo Gravatar on November 7, 2008 at 14:15

    @Nixon
    Jag tycker inte att det är förmätet och jag tänker så här.
    Genom att använda giftermål i lagtexten, vilket använts tidigare (1920-1987) så är “äktenskap” fortfarande juridiskt oreglerat och fritt att använda som folk behagar. Det begrepp som används i lagtexten blir dock reglerat och betydligt snävare, det riskerar att bli större språklig förvirring.
    När man stiftar lag bör man använda så neutrala begrepp som möjligt och så rättvisande. Äktenskap har en kulturell och religiös prägel som giftermål saknar, vilket gör giftermål till ett bättre juridiskt begrepp.
    Är man inte religiös, eller avser att reglera religionen, så bör inte ordvalet inte vara en het potatis? Utan som jag argumenterar så bör giftermål till och med vara bättre?
    Det är ju ingen som känner sig kränkt över att definiera sig som gift (innebär att man ingått giftermål), inte heller blir det olagligt att kalla sin relation äktenskap, eller sin partner för äkta hälft.
    Jag förstår att ord med religiös förankring spelar roll för religiösa, men jag förstår inte laddningen av ord för den som vill uppnå en effekt.

  8. NixonNo Gravatar on November 7, 2008 at 12:53

    Jag tycker ju också att det vore vettigt med civilrättslig-registrering-konstruktionen; det har jag skrivit om förr. Men jag tycker att det är förmätet av de kristna att tillskriva sig själva rätten att definiera vad ett äktenskap är. Som om Thermos, Inc plötsligt skulle börja göra anspråk på att det bara är deras produkter som får kallas termosar.

    Ska en borglig vigsel inte leda till äktenskap?

  9. DexionNo Gravatar on November 7, 2008 at 12:20

    @deeped
    Du kan anse dig uppdaterad :)

  10. deepedNo Gravatar on November 7, 2008 at 12:12

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site is using OpenAvatar based on

Additional comments powered by BackType

Reklam

politikerkoll.se

Flattr

Kommentarer

  • Religonsfriheten är negativ, inte positiv ( 4)
    • Joshua_Tree: Och jag tillber kvinnor, öl och progressive metal, samt det flygande spagettimonstret förstås. Jag är övertygad pastafarian.
    • Tobias: Ett par frågor om din grundlagstolkning. Jag undrar helt enkelt vad du bygger den på. Vad får dig att tro att den religionsfrihet...
  • Mod att ändra sig ( 18)
    • Peter Wagenius: Förresten. Jag ska bära ut era valsedlar i det här valet också om det behövs.
    • Peter Wagenius: Du river i det sår som fortfarande blöder i månget Centerhjärta. Det gör ont. Det ska göra ont. Lyck till i valet. Både...
    • Emma: Hmm… Jaaa… jag tycker faktiskt att det är tråkigt med alla missnöjespartier som står utan ett ordentligt partiprogram....
    • Gan: Det här är nog bästa sammanfattningen utav situationen. En blank röst är en bortslösad röst. I många fall skiljer sig mina åsikter...

Knuff

politometern

Top Rated

Bloggnätverk

<7tr>

Bloggar.se
Creeper
MediaCreeper

RSS Mediabesök

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

Dexion is using WP-Gravatar

This blog uses the cross-linker plugin developed by Web-Developers.Net